top of page
Search
  • Writer's pictureאבי עורי

על מכס מרקוזה

Updated: Dec 25, 2022

בשנת 1984, ידידי הפסיכיאטר דר. עמי לוי, שהתמחה אצל פרופ' יהודה פריד במרפאת בריאות הנפש ברמת-חן ואח"כ עבד עד יציאתו לגמלאות בביה"ח "שלוותה" בהוד-השרון, שיתף אותי בשינויים שעברה הפסיכיאטריה: מעבר מאשפוזים לטיפול בבית ובקהילה, ייסוד נושא הפסיכיאטריה הקהילתית, התנועה לשיוויון זכויות והזדמנויות של חולי הנפש, התפתחות הטיפול הקבוצתי והמהפכה המינית. תורת הסקסולוגיה קבלה דחיפה רבה דווקא בתוך ענף הפסיכיאטריה. התעוררו שאלות חדשות-ישנות: האם הומוסקסואליות היא סטייה או לא? היכן נמצא המוקד החשוב בתחושת האורגזמה? האם הפרעות בתפקוד מיני מקורן בהפרעות נפשיות עמוקות? המדע כידוע מתקדם בקפיצות. אך ראשית העיסוק בסוגיות הסקסולוגיה המודרנית החלו עוד בראשית המאה ה-20. מי שטבע את המונח סקסולוגיה היה איוון בלוך IWAN BLOCH (1872-1922) בשנת 1906. בשנת 1933, כשהנאצים עלו לשלטון, המרכז הברלינאי שהוקם ע"י מגנוס הירשפלד (1868- 1935) שעסק בסקסולוגיה, חוסל. היה זה, לפי הנאצים, מדע יהודי.

דר. איוון בלוך (מקור: ויקפדיה) המרכז היה המתקדם ביותר בעולם שעסק באבחון, טיפול ומחקר. היו כמה נאצים ידועים שטופלו שם, ולכן היטלר החליט לסגור את המכון. אחד מהבולטים במדעני המכון היה דר. מכס מרקוזה.

דר. מכס מרכוזה (מקור: אלבום משפחתי) לדמותו הקדשנו עמי ואני, שני מאמרים. נפגשתי עם בנו של פרופ' מרכוזה, ד"ר לווטרינריה מיכאל מרוז יליד 1931, ממנו קיבלתי מאמרים על אביו, מלאי אנקדוטות ותמונות. מכס מרקוזה נולד בברלין ב- 14 באפריל 1877, אחרי שהוריו היו נשואים כ- 18 שנה. הוא למד רפואה באוניברסיטאות ווירצבורג, פרייבורג, וברלין, וסיים לימודיו בשנת 1900. הוא התמחה ברפואת עור ומין. רשימת ספריו ומאמריו, מרשימה וארוכה. עם עליית הנאצים, היגר לא"י. עוד בשנת 1905 השתתף בהקמת אגודה להגנה על האימהות, וב- 1913, ייסד את החברה הבין לאומית לחקר המין.


מאמר של דר. מרקוזה בכתב עת גרמני - 1909 (מקור: אלבום משפחתי) ידוע שאחותו לינה סבלה מפחדים ופנטזיות מיניות. בחיפוש אחר מזור לתחלואיה הנפשיים התכתב מרכוזה עם זיגמונד פרויד שהפנה אותה לטיפול אצל אלברט מול ALBERT MOLL 1939 -1862. מיכאל מרוז סיפר לי שאביו למד פיזיקה אצל קונרד רנטגן (1845- 1923). מרקוזה התמחה ברפואת עור ומין אצל יוסף ידאסון בברן Josef Jadassohn (1863–1936). עם סיום התמחותו עבר לעבוד תחת אלפרד בלאשקו בברלין Alfred Blaschko 1858 - 1922. בין השנים 1904-5 הוא פתח מרפאה פרטית. בשנת 1905 נישא לגיורת פרידה קולס. בנו מיכאל, נולד אמנם למכס מרקוזה, אך אימו הייתה גרטה פרוידנטל- זלנפרוינד שהייתה צעירה ממרכוזה ב- 25 שנה. מכס נפרד מאשתו, אך שניהם עלו לארץ.

מיכאל מרוז עם אביו מכס מרקוזה בתל אביב (מקור: אלבום משפחתי) האח הבוגר של מיכאל, האנס רנאטוס מרכוזה שינה את שמו ליוחנן מרוז, איש משרד החוץ הישראלי. לימים נישא מכס לגרטה זלנפרוינד. פעילותו האקדמית, המחקרית והקלינית בעולם המיניות, נפרסה על פני שנים רבות וזכתה לתהודה רבה. יחד עם אלפרד מול, מגנוס הירשפלד, אלברט אוילנבורג ואחרים, ייסדו את החברה הבין-לאומית לחקר המין שכללה את מחקרי האאוגניקה. הוא הוציא לאור אנציקלופדיה של המין במדעי הטבע והתרבות.

אי אפשר שלא להזכיר את ספרו על הטבת המין האנושי ועל מניעת הולדת צאצאים נחותים! הוא כתב, למשל, שהינזרות מיחסי מין מזיקה לבריאות.


עיסוקיו המשיכו בארץ. הוא פתח מרפאה בתל אביב, ומכיוון של ידע עברית, נראה שעם מטופליו נמנו רק דוברי גרמנית. דר. מכס מרקוזה נפטר בתל אביב ב-24 ביוני 1963.

דר. מיכאל מרוז בביתו בפתח תקווה. התמונות מהאלבום המשפחתי באדיבות דר. מיכאל מרוז.

9 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page