top of page
Search
  • Writer's pictureאבי עורי

זיכרונות מוזיקליים

נצבט משהו בלב עם מותו של הזמר והשחקן שמעון ישראלי. הוא נולד בדצמבר 1932 בפולין, וב- 15 בדצמבר 2023 נפטר והוא בן 91. קשה לי לדעת כיצד ידעתי בשנת 1960 (ואני רק בן  12) על המופע: "סתם יום של חול":

"סתם יום של חול

עם בוקר כחול,

בלי חג ומחול,

בלי חצוצרות ותוף.

כלום לא קרה,

אבל נערה

חייכה, בעברה

פרח לקטוף

שם, על החוף"...( מילים: יוסי גמזו, לחן: שמעון ישראלי.)


שמעון ישראלי - מתוך התכנית: 'שרתי לך ארצי' בערוץ 1 - 1974 (צילום מסך)

את שירי הרכב "שלושת המיתרים" (טריו ערבה), או את שירי "בצל ירוק", השמיעו אז די הרבה ב"קול ישראל". קול הבס של ישראלי הדהד והרשים את כולנו. אולי גם קראתי על הופעתו במופע היחיד "סתם יום של חול", שם שר ישראלי, בין היתר, שירים שהלחין וכתב, ובהם "סתם יום של חול", "כך בראו את העולם" ועוד.  אם אני לא טועה, הלכתי לבד להופעה בקולנוע "שרון" בנתניה. האם רכשתי את הכרטיס בסוכנות "סיגנל" הקרובה לאולם? המופע השאיר עלי רושם כביר. הלכתי גם ליהנות מתוכנית היחיד השנייה שלו: "התאומים". אני זוכר את המופע בה החליף תוך שניות את תלבושתו מתאום לתאום מאחורי פרגוד על הבמה.  



שמעון ישראלי על שער השבועון: 'רדיו' של 'קול ישראל' - יוני 1961 תמיד אהבתי מוזיקה. הורי אמנם אהבו והאזינו למוזיקה קלאסית בעיקר, אך ידעו את אהבתי למוזיקה עכשווית. בילדותי המוקדמת למדתי מספר שנים לפרוט על גיטרה. העניין הוא שמוריי התעקשו להוביל אותי למסלול קלאסי ולא מודרני קל יותר. אחד המורים היה מנשה בקיש [ 1921- 2004 ] שהגיע מתל אביב לנתניה. לא היה קל לעמוד בדרישותיו של המורה לגיטרה קלאסית. אחרי שנה או שנתיים עזבתי את הגיטרה....   

אני חייב להזכיר כאן לקוראים הצעירים, שעד שלא הוקמה ב'קול ישראל' רשת שידור שנייה בשם: "הגל הקל" בשנת 1960, יכולנו להאזין למוזיקת רוק או ג'אז בערוצים ירדניים (מרמאללה) או ב- BBC ו- VOICE OF AMERICA למי שהיה לו בבית רדיו עם גלים קצרים. מאיפה הגיעה אלי אהבת הג'אז"? נדמה שהדבר הגיע אלי ממורה ההתעמלות האיטלקי המיתולוגי שלי, מרדכי יערי (גיארי)  (1919 – 1986), בתיכון ע"ש טשרניחובסקי בנתניה, בו למדתי בין השנים: 1962 – 1966. יערי היה איש אשכולות, שיכול היה לעשות קריירה גם במקצועות אחרים. עיסוקו בהתעמלות ובכושר גופני, הביאה אותו להמציא את המונח: 'קופת בריאים' במקום 'קופת חולים' וכנראה הקדים בהרבה את זמנו, שחשב שיש לפתח את המודעות לבריאות וכושר גופני וחיים בריאים, כדי למנוע מחלות. אך אני מתכוון למורי מרדכי יערי, לא מתקופת הלימודים בתיכון, אלא כמה שנים קודם לכן, מהקייטנה שהוא ניהל בחופשת הקיץ עם שחקן הכדורגל של מכבי נתניה: יוסי מלר. יערי הושיב אותנו הילדים (בשנות החמישים) סביבו, באחד הפארקים הקרובים לחוף הים, ושם סיפר לנו על זמרי הג'אז: אלה פיצ'גרלד, לואי ארמסטרונג ואחרים. את 'סצ'מו' הגדול הוא חיקה די בהצלחה. אני עוד זוכר את קולו הצרוד של יערי, ואת הידע שלו בהיסטוריה, ספרות ותרבות. אי אפשר לשכוח.

בכיתה ט', שנת 1962, נסענו חבריי יהודה סנצקי, שמעון שטיין ואנוכי לאמפיתאטרון בקיסריה, להאזין למופע הג'אז של ה: Preservation Hall Jazz Band. אחזה אז התרגשות רבה בקרב הרבים שבאו לשמוע ולראות את הקשישים שניגנו סגנון שהיה די חדש עבורנו, אך די וותיק באמריקה.

מאז זרמו הרבה מים בירדן ובירקון. הג'אז השתלט לגמרי עלי. התמכרות טוטלית. השיא מבחינתי השתתפותי  כמתופף בנגינת שני הרכבי ג'אז מאז 2006 ...

וגם זכורות לי הופעות "שלישית גשר הירקון" בבית הגדודים באביחיל בשנת 1965, או שירתה של חווה אלברשטיין בבסיס "גבעון" בגזרה במרכזית של תעלת סואץ, במהלך מלחמת ההתשה בחודש יולי 1968. שרתי שם במילואים כחובש קרבי (סטודנט לרפואה שנה ג'). למחרת ההופעה שלה בפני החיילים העייפים, התבקשתי ללוותה בג'יפ, חזרה לרפידים (ביר גפגפה). אני לא זוכר על מה שוחחנו בדרך... ואלה היו רק כמה 'טעימות' מוסיקליות שעלו במוחי השבוע עם לכתו של שמעון ישראלי, עוד פיסת זיכרון מישראל אחרת. אחי בני, ראיין את שמעון ישראלי בתכנית:'בוקר טוב ישראל' בערוץ 1, שערך והגיש בתחילת שנות ה-90.



שמעון ישראלי ב'בוקר טוב ישראל' - אפריל 1992 - צילום מסך זה הלינק לראיון ששודר ב- 21 באפריל 1992: https://www.youtube.com/watch?v=Nf7bYKm8cb8&list=PLmXHn6xP5FICmnS7lPhNRrgT1Oauu6Auv&index=15&t=36s

108 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page