top of page
Search
  • Writer's pictureאבי עורי

דר' יהואש גורדון - הרופא הראשי הראשון של אגף השיקום

Updated: Aug 12, 2022

מאז שחזרתי מהשבי המצרי לאחר מלחמת יום-כיפור, והתחלתי עבודתי במחלקת השיקום בתל-השומר, אני מלווה את פעילות אגף השיקום של משרד הביטחון: כנכה-צה"ל, פדוי-שבי, רופא שיקומי וחבר לסירוגין בוועדות נכות של האגף. אני יכול להעיד על האורות והצללים של פעילות האגף משנת 1974 ועד היום. לצערי, רופאים ובעלי מקצוע אחרים, תפסו עמדות ותפקידים באגף, חלקם בלא הכשרה או ידע בעולם שיקום הנכים.

דמות מסקרנת נתגלתה לנו במהלך ראיון שקיימנו, אחי העיתונאי בני עורי ואנוכי, עם ראש אגף השיקום המיתולוגי, מר אריה פינק. גם באמצע שנות ה- 90 שלו, הוא זקוף, צלול וחלק עמנו את זיכרונותיו וחוויותיו כנער בתקופת השואה, ממחנות המוות ועד לעלייה לישראל והקריירה המקצועית שעשה במערך השיקום בישראל. אריה פינק התחיל בעבודתו בתחום השיקום בשנת 1948. כעבור ארבע שנים, בשנת 1952 לאחר שעבד בסוכנות ובמלב"ן, קיבל אריה פינק הצעה לעבוד במחלקת השיקום של משרד הביטחון, שפעלה אז במסגרת אגף כוח אדם של משרד הביטחון. וכך כשהגענו לדבר על הקריירה שלו באגף השיקום, נזכר לפתע פינק בדמות נשכחת, הרופא הראשי הראשון של האגף, ד"ר יהואש גורדון, אך לא זכר הרבה מפעילותו או מעבודתם המשותפת. פינק מעיד שגורדון היה מקצוען אמיתי בתחום שיקום הנכים: "כשאני התחלתי באגף השיקום, המנהל היה יהואש גורדון, אני רק זוכר שבימי העצמאות הוא היה מופיע עם כל המדליות שקיבל על שירותו בצבא הבריטי במלחמת העולם השנייה". אריה פינק מונה בשנת 1968 לראש אגף השיקום, ועמד בראשו 22 שנה.

אריה פינק (מימין) בשיחה עם אבי עורי - ספטמבר 2019 (צילום: בני עורי) אזכורו של דר' יהואש גורדון, שעד לפגישתנו עם אריה פינק, לא שמעתי את שמו, עוררה את סקרנותי לחקור כיצד 'נעלם' המנהל הראשון של אגף השיקום. הרשת חסכנית מאד במידע עליו, והוא מוזכר בכמה ספרים העוסקים ברפואה ובשיקום. במהלך החיפוש אחר מידע, ניסינו לאתר גם קרובי משפחה ואחרים שיוכלו לספר לנו על דר' גורדון. דר' יהואש גורדון נולד בשנת 1894 ובאתר הגיניאולוגיה MyHeritage כתוב שיהואש גורדון נולד בוורשה בירת פולין.

אביו היה פרשן התנ"ך שמואל אריה לייב גורדון הידוע יותר בראשי התיבות של שמו: של"ג, ואמו מלכה גיטה בתו של הרב כלב בלומגארטן מליטא. אחיה הוא המשורר ומתרגם התנ"ך ליידיש שלמה בלומגארטן הידוע יותר בשם העט שלו: יהואש. אגב, אחותה של מלכה נישאה לסופר בן אביגדור (אברהם לייב שלקוביץ) שאחיינו היה נחום גולדמן יו"ר הסוכנות.

שמואל לייב גורדון (של"ג) (צילום: ויקיפדיה) למלכה ושמואל גורדון נולדו ארבעה ילדים: משה גורדון (גרדון) (1892 – 1974) – מנהל מוסד ביאליק, ימימה גורדון – ארנון (1900 – 1990) היחידה שנולדה בארץ ישראל, בן עמי גורדון (1904 – 1979) – ממנהיגי השומר הצעיר וממייסדי קיבוץ משמר העמק, וכאמור, דר' יהואש גורדון. בהערת ביניים נציין שבתל אביב, ואולי גם בערים אחרות, יש שלושה רחובות על שם אישים ששם משפחתם גורדון: א.ד. גורדון – הוא אהרון דוד גורדון, הפעיל הציוני, חלוץ וחקלאי ובעיקר הוגה ומורה דרך לחלוצי העלייה השנייה והשלישית. י.ל. גורדון – הוא יהודה לייב גורדון (יל"ג), המשורר, הסופר והעורך שפעל במסגרת תנועת ההשכלה שקריאתו המפורסמת: "הֱיֵה אָדָם בְּצֵאתְךָ וִיהוּדִי בְּאָהֳלֶךָ". וש.ל גורדון – הוא שמואל אריה לייב גורדון (של"ג) שהיה מחנך, משורר, מתרגם ונודע בעיקר בזכות פרשנותו המודרנית לכל ספרי התנ"ך ונחשב לאחד הפרשנים החשובים. מכיוון שאי אפשר היה לקרוא לשלושת הרחובות בשם המשפחה המשותף, רק א.ד. גורדון נשאר עם שמו המקורי, והשניים האחרים הונצחו בראשי התיבות של שמם: יל"ג ושל"ג. כל השלושה נולדו באמצע המאה ה-19 ונפטרו בעשור השביעי לחייהם.

אחד מספריו של של"ג ש.ל. גורדון כתב את שמו גם בצורה המקוצרת: גרדון, וכמה מבני משפחתו אימצו ושמרו דווקא את צורת הכתיב הקצרה של המשפחה. בספרם של נסים ויעל לוי (רופאיה של א"י 1799-1948, 2017) נכתב כך על דר' יהואש גורדון: "גורדון התיישב בירושלים, ברחוב יפו מול גן העיר. רישיון מספר 460. שמו אינו מופיע ברשימות הרופאים של שנות ה-30 וה- 40. כיהן כיו"ר הוועדה הרפואית של מיניסטריון לפנסיות באנגליה. בשנת 1952 התמנה לרופא מוסמך ראשי וליועץ רפואי לבעיות נכות ושיקום באגף כוח אדם של משרד הביטחון. בשנת 1955 התמנה לראש המרכז לשיקום בביה"ח תל השומר. עובדה זו נתמכת בכתבות שפורסמו בעיתונות הישראלית. אולי היה מנהל מהבחינה האדמיניסטרטיבית, קשר עם משהב"ט וכד'. באותה עת ד"ר ארנסט ספירא ניהל את האגף לכירורגיה אורתופדית וכן את מרכז השיקום. בשנות ה- 50 גר דר' יהואש גורדון בשדרות רוטשילד 140 בתל אביב. הוא נפטר "באופן פתאומי" בגיל 80 ב- 2 בנובמבר 1974".


יהואש גורדון בספרם של נסים ויעל לוי על פעילותו באגף השיקום של משהב"ט, כתב דני נדב בספרו: "בדרכי שיקום: אגף השיקום במשרד הביטחון 1948-2005", ההוצאה לאור, משרד הביטחון 2008:

"בראש המנגנון הרפואי של מחלקת השיקום באגף כוח אדם עמד למן 1952 "רופא מוסמך ראשי". ד"ר יהואש גורדון היה הראשון בהם... בספטמבר 1952 מונה ד"ר יהואש גורדון, רופא שהשתלם ברפואה שיקומית באנגליה, ליועץ רפואי לאגף כוח אדם ועסק בנושאים הרפואיים של המחלקה לשיקום בהתאם לתקנות הנכים [טיפול רפואי] תש"י 1950. תפקידו כלל גם מתן חוות דעת רפואיות לקציני התגמולים בדבר הקשר בין נכות או פטירה של חיילים ובין שירותם הצבאי...". בהמשך הספר נכתב: "ביטוי מובהק של מגמת ההתמקצעות הגוברת של מחלקת השיקום בשנות השישים היו מחקרים וסקרים שערכה. אחד מאלה היה סקר מאלף שעסק בשיעורי התמותה של נכי צה"ל בשנים 1950-1960, שנערך ע"י ד"ר יהואש גורדון, היועץ הרפואי למחלקת השיקום. גורדון ביקש לבדוק את הקשר בין פציעתם או מחלתם של נכים ובין פטירתם. בדיקתו התבססה על עיון בתיקיהם האישיים של 73 נפטרים. לגבי 46 מהם, שני שלישים, נמצא קשר ישיר בין הפגיעה שגרמה לנכות לבין סיום חייהם (מאוחר יותר. א.ע.). השליש הנותר היו חיילים שחלו או נפצעו או מתו לאחר שחרורם ותביעותיהם לא הוכרו על-ידי מחלקת השיקום, כיוון שלא נגרמו בזמן ועקב שירותם. בסקר בלטה העובדה כי מספר הנפטרים כתוצאה (ישירה ומיידית. א.ע.) מפציעות היה זעום ביותר, שניים בלבד [פגיעות ראש]. הייתה זו בלי ספק תעודת כבוד לטיפול הרפואי (הראשוני. א.ע.) שניתן להם בעת פציעתם ובמרוצת השנים".

פרטים על תולדות התמחותו באנגליה קיבלנו מה Medical Directory של שנת 1942. את לימודי הרפואה סיים בהמבורג ואת תואר ה- LMSSA קיבל באנגליה בשנת 1930, בעת שעבד ב- St. Mary’s Hospital בלונדון.

התואר: LMSSA הוא: .Licentiate in Medicine and Surgery of the Society of Apothecaries עד עכשיו התואר הזה לא היה מוכר לנו.

תמונת מחזור משנת 1925 של ביה"ס להיגיינה ורפואה טרופית בלונדון. דר' יהואש גורדון עומד בשורה השלישית, השמיני משמאל. הצילום באדיבות: Claire Frankland ארכיונאית: The London School of Hygiene & Tropical Medicine

דר' יהואש גורדון - 1925

סמל ביה"ס להגיינה ולרפואה טרופית בלונדון

לא ניכנס ל'חשיבות' התואר ומשמעותו אז והיום. העובדה היא בשנים שחי ועבד באנגליה השתלם גורדון בכמה מוסדות רפואה מכובדים בלונדון:

1. The London School of Hygiene & Tropical Medicine.

2. St Mary's Hospital, Praed Street, London.

3. Member of the Royal Society of Tropical Medicine and Hygiene (RSTMH) Northumberland House, London.

4. Worked for The Ministry of Pensions and National Insurance (MPNI), a British government ministry responsible for the administration and delivery of welfare benefits. It was headed by the Minister of Pensions and National Insurance.


דר' יהואש גורדון באתר: www.apothecaries.org במהלך התחקיר והניסיון להעלות על עקבותיו של יהואש גורדון בארץ, איתרנו את קרוב משפחתו עמרם גורדון בן ה-88, חבר קיבוץ משמר העמק.

עמרם גורדון עמרם הוא אחיינו של יהואש, כלומר, אביו של עמרם, בן עמי גורדון הוא אחיו של יהואש.

בן עמי גורדון (צילום: אתר MyHeritage) לשאלתנו מדוע עזב דר' יהואש גורדון את אנגליה בה עבד במשרה מכובדת כיושב-ראש הועדה הרפואית של המיניסטריון לפנסיות באנגליה ועלה לישראל, ענה עמרם, שלדעתו הדבר קרה בעקבות גירושיו של יהואש מרעייתו אסתר, והרצון שלו להתאושש ולהתרחק מהגירושין. בארץ הכיר את אשתו השנייה אליזבט. בחיפוש בעיתונות הישראלי, מצאנו במוסף 'דבר השבוע' של העיתון 'דבר' מיום: 6 בינואר 1956, כתבה גדולה של יעקב בן הרצל בנושא שיקום נכי צה"ל. כותרת הכתבה: "הם התחילו מחדש" וכותרת המשנה: "כיצד חיים נכי מלחמת השחרור שבע שנים לאחר היפגעם? האם עשינו די למען שיקומם? פגישות עם נפגעי עמוד השדרה וקטועי גפיים מביאות מקצת מן התשובות".


בכתבה מרואיין גם דר' יהואש גורדון "המשמש זה שנה מנהל רפואי של המרכז לשיקום ע"ש דר' חיים ויצמן". הכתב מבקש מגורדון לתאר את "המוסד שבין כתליו אנחנו נמצאים", ועל כך עונה לו דר' גורדון: "המרכז איננו בית ספר, איננו בית חולים ואיננו בית מלאכה. אולם יחד עם זאת הריהו שלושתם גם יחד. אנו משקמים את הנכה בתתנו לו טיפול רפואי, הכולל פיסיוטרפיה, אלקטרוטירפיה, הידרוטרפיה, ריפוי בעיסוק וריפוי הדיבור, טיפול פסיכו – סוציאלי, הכולל בדיקות פסיכולוגיות, עבודה סוציאלית, ריפוי חינוכי ופעולות חברתיות, וטיפול מקצועי, שעיקרו ייעוץ מקצועי, הערכת כושר עבודתו של הנפגע ומתן הכשרה מקצועית בהתאם לכך". בהמשך הרשימה נכתב: "בדחילו וברחימו מגלה לפני ד"ר גורדון את תכניתו־חלומו: להפוך את המוסד למרכז שיקום אזורי לארצות הים התיכון, ובעיקר לתורכיה, יוון ויוגוסלביה. רעיון זה נתקבל בעין יפה וזכה לתמיכת הפדרציה הבינלאומית החיילים המשוחררים ואונסק"ו". "תאר לך," מגלה ד''ר גורדון, "שבהיותי לפני זמן מה בלוס־אנג'לס שבארה"ב, נפגשתי עם ד"ר לטיף, מנהל המרכז לשיקום בקהיר, והסכמנו על מספר פעולות משותפות. יתכן שניפגש שנית בשנה הבאה בקפריסין". ומוסיף ד"ר גורדון : "יש להסביר לקהל, ששאלת הנכות איננה ש ט ח י ת כל כך ואי אפשר לפטרה ברחמים בלבד. אנו משתדלים לשים את הדגש לא על האבר החסר בגוף הנכה, אלא על גופו הנותר, גוף המסוגל לעתים להיות פרודוקטיבי יותר מאשר גופו של אדם בריא ו'שלם'. שער, שאנו ממליצים לפני בעל בית־חרושת על העסקת נכה, הרי אין אנו מתכוונים לכך שיתרום משהו למען 'נכה מסכן שנלחם במלחמת העצמאות', בטוחים אנו בהחלט, שברוב המקרים ייצא הפסדו בשכרו, ותפוקתו של הפועל הנכה תשתווה לתפוקת יתר הפועלים. אם אדם נשאר בעבודתו — לאחר שעזב את המרכז לשיקום — לשביעות רצונו שלו ולשביעות רצונו של מעבידו, כי אז אני מרגיש, שאכן עשינו משהו".



בעיקרון, חזונו של גורדון היה נכון ואמיתי, גם אם לא התממש לגמרי. הרעיון של "חזרה למעגלי החיים" ולמעגלי "עבודה ותעסוקה", לא תמיד כנר לרגלי הנכים, ולכן אינם עומדים באידיאל השיקומי, אך זו לא אשמת הצוות הטיפולי-שיקומי. אין זו אשמת גורדון וחבריו, שהצמידו את אחוזי הנכות לנפח המנוע של הרכב "השיקומי". ראש הממשלה ושר הביטחון אז, בן גוריון נזעק "למרד" המשותקים בביתן 19 בתל השומר (לפני שדר' גורדון הגיע), והתרים עם שיבא, מיליונר אמריקני ששלח כ- 20 מכוניות עם נפח של 5 ליטר, וכך נקבע המדד החדש. באנגליה, זה לא היה המצב. השיקום הרפואי היום מבוסס על טיפול אישי ע"י צוות רב מקצועי: צוותי רפואה, צוות סיעודי, פיזיוטרפיה, הידרותרפיה (טיפול במים, שחיה טיפולית) ריפוי בעיסוק, קלינאות תקשורת, פסיכולוגיה, דיאטנות, עבודה סוציאלית, ספורט מותאם, ייעוץ תעסוקתי ומיני, טכנאי מכשירים (כסאות גלגלים, מכשירי הליכה, תותבות ) ועוד. זה באמת שילוב של מה שכתב גורדון. לאלקטרותרפיה יש היום פחות מקום. המונח "ריפוי חינוכי" לא קיים. אולי התכוון גורדון למודל חינוכי להכנה לחיים עצמאיים עד כמה שאפשר. עמרם גורדון סיפר לנו שידוע לו על קרובי משפחה נוספים המתגוררים בחו"ל. בעזרת הרשת הצלחנו לאתר את דר' גלעד של"ג גורדון (Gilad Shalag Gordon) רופא פנימאי המתגורר בבולדר (Boulder) שבקולורדו. דר' גלעד של"ג הוא בנו של דר' יורם (רמי) גורדון, אחיינו של דר' יהואש גורדון, כלומר, יורם הוא בנו של משה, אחיו הבכור של יהואש גורדון. גלעד לא הוסיף לנו פרטים על יהואש גורדון, אבל סיפר לנו על אביו יורם שהיה מהנדס מומחה להידרולוגיה, לחם במלחמת העצמאות ולאחר מכן היגר לארצות הברית, שם למד באוניברסיטת קליפורניה בברקלי וסיים דוקטורט באוניברסיטת אריזונה. הוא עבד בחברות הנדסה שונות, כיהן כמהנדס הראשי של הוועדה הבין-מדינתית לאגן נהר הפוטומק, שימש כיועץ לבנק העולמי ולבסוף כסגן נשיא וחבר מועצת המנהלים של חברת הייעוץ ההנדסי Greenhorne and O'Mara. היה נשוי לג'ודית גֶסֶלוביץ במשך 52 שנה השתקע ברֶסטון שבווירג'יניה, והיה אב לשניים. דר' יורם גורדון נפטר בשנת 2006 בגיל 78. אחיו של גלעד, לירן גורדון, מתגורר בפוטומק (Potomac) שבמרילנד, והוא עורך דין העוסק בתחום הטלקומוניקציה.

דר' יהואש גורדון נפטר ב- 3 בנובמבר 1974 בגיל 80, ונקבר בבית העלמין בחולון.

ׁ(צילום אתר: MyHeritage)





114 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page