top of page
Search
  • Writer's pictureאבי עורי

אומנות ורפואה ו- MAX LIEBERMANN ועוד ליברמנים



על ליברמן אחד קראתי רבות, התבוננתי ביצירותיו, למדתי על חייו, ביקרתי מספר פעמים בבית הנופש שלו שהפך כיום למקום חשוב להצגת יצירותיו: VILLA LIEBERMANN ב- WANNSEE וחקרתי אודות הרופאים והמדענים שצייר והתיידד עמם. זה הוא הצייר האימפרסיוניסטי היהודי גרמני Max Liebermann (1847-1935).

מקס ליברמן בפורטרט עצמי משנת 1913 (מקור: ויקיפדיה) מקס ליברמן למד פילוסופיה ומשפטים באוניברסיטת ברלין לפני שפנה לציור. לימודי האומנות נקטעו ע"י מלחמת צרפת-פרוסיה (1870-71). ליברמן שרת בה ככוח עזר או עוזר רופא. היסטוריונים של הרפואה או של האומנות בוודאי יתעניינו להשוות בין חוויותיו הקרביות של ליברמן לבין חוויות דומות של הצייר הגרמני מקס בקמן Beckmann (1884-1950) ששרת באותו תפקיד במלחמת העולם הראשונה. בקמן סבל מתגובת קרב קשה ושוחרר לאחר מספר חודשים.

מקס בקמן כפי שצוייר בידי Hugo Erfurth בשנת 1928 ( מקור: ויקיפדיה) בשנת 1924 ליברמן כבר היה אמן מפורסם ונבחר מחדש כנשיא האקדמיה לאומנות הברלינאית. היה זה מינוי חריג: לאו דווקא כאומן יהודי בולט, אלא שעד אז נבחרו נשיאים לתקופה אחת בלבד. הממשלה הפרוסית אישרה את המינוי הנכבד. ליברמן לא היה רק אמן ידוע ובולט, אלא אדם הקשור לידוענים במדע, בתעשייה וברפואה. ציורי בתי הקפה והגנים שלו, היו ידועים ומבוקשים. מעניין גם הקשר החברי והאומנותי שלו עם הצייר היהודי-הולנדי Jozef Israëls ( 1824 – 1911). מארק שאגאל ביקרו בביתו במרכז ברלין, ליד שער ברנדנבורג, שהיה מלא בציורי אימפרסיוניסטים נודעים אחרים, וקרא למקום: "ארמון יהודי"! בית יהודי מתבולל ומשכיל. שכנו-ידידו ורופאו בוואנזה היה הכירורג הידוע Ferdinand Sauerbruch (1875-1951) שליברמן הנציחו בציור מפורסם.

דר' פרדיננד זאורבוך כפי שצוייר בידי מקס ליברמן בשנת 1932 (מקור: ויקיפדיה - Hamburger Kunsthalle) כשנפטר מקס ליברמן ב-8 בפברואר 1935, הנאצים אפשרו לבודדים בלבד להשתתף בהלוויה. זאורבוך היה אמיץ דיו להשתתף בה. כך גם הציירת קטה קולביץ Käthe Kollwitz. כלפי חוץ, זאורבוך תמך במפלגה הנאצית, אך בחדרי חדרים, הוא הסתייג ממעשי הנאצים ובתכנית השמדת הנכים והחריגים. קצת לפני מותו, כתב ליברמן מכתב מריר לראש העיר תל אביב מאיר דיזנגוף, בו הוא מצר על האווירה האיומה בצל המשטר הנאצי. רוב יצירותיו הוסרו מקירות מוזיאונים בגרמניה והוסתרו במרתפים. בחודש מארס 1943, אלמנתו של ליברמן, מרתה לבית מרקוואלד, (שהייתה אחותה של גיסתו) החליטה לשים קץ לחייה, לאחר שעברה שבץ מוחי, סבלה מאד מהמשטר הנאצי, והבינה שבתוך כמה ימים תישלח לאושוויץ. היא בלעה תרופות שינה ונפטרה. מלבד זאורבוך, התיידד ליברמן עם רופאים בולטים כמו רופא העיניים מקס לינדה, שהיה גם בעל אוסף אומנות גדול (במיוחד ציורי אדווארד מונק), האחים קרל ואמיל קרפלין. תלמידו הידוע של של פרופ' אמיל קרפלין (מאבות הפסיכיאטריה המודרנית) היה אלויס אלצהיימר. הוא צייר גם את גאורג טילניוס (אנטום, אנתרופולוג ורופא), חתן פרס נובל ההמטולוג-אימונולוג היהודי פאול ארליך, מחלוצי האורולוגיה הברלינאי ג'ימס ישראל ורבים אחרים. והייתה גם ציירת בשם: אלה ליברמן Ella Liebermann (1927-1998), גם היא, כמו מקס, ילידת ברלין, בת למשפחה עשירה. היא שרדה את מחנות המוות כאשר אחד משומרי המחנה גילה את כישרונה. היא ציירה עבורו ועבור קציני המחנה. את בעלה לעתיד עימנואל שיבר, חייל בצבא הפולני הכירה לאחר השחרור, ויחד הגיעו למחנה עקורים במינכן ומשם התגלגלו לאוניית המעפילים "בן-הכט" שנתפסה ע"י הבריטים, ונוסעיה הוגלו למחנות המעצר בקפריסין. במחנה המעצר למדה ויצרה יחד עם אחרים תחת הדרכתו של הצייר נפתלי בזם. לאחר שהתיישבו בחיפה, המשיכה לצייר וליצור כול חייה.

הציירת אלה ליברמן - שיבר בשנת 1993 ( מקור: ארכיון בית לוחמי הגטאות) רולף ליברמן Rolf Liebermann (1910-99) היה מלחין שווייצרי ששימש במהלך חייו מנהל מוזיקלי של האופרות בהמבורג ופריס, ונשיא השופטים בתחרות האירוויזיון הראשונה בשנת 1956, ובשנת 1989 היה ראש שופטי פסטיבל הסרטים ה- 39 בברלין. רופא אחד ברשימתי הקצרה: ד"ר צ'רלס הנרי ליברמן (1813-86). יהודי יליד ריגה, לטביה, בנו של כירורג, שלמד רפואה בדורפט, נאסר עקב תמיכתו בעצמאות פולין, ברח מסיביר לברלין, סיים שם לימודי הרפואה, ולמד תחת המנתחים הידועים: יוהן פרידריך דיפנבך (על שמו הפרח דיפנבכיה) ורופא העיניים פרופ' קארל פרדיננד פון-גראפה. כשחזר לרוסיה נאסר שוב, סולק ועבד תקופות קצרות בהולנד ואנגליה והגיע לארה"ב ב- 1840.

דר' צ'ארלס הנרי ליברמן (מקור: Jewish Historical Society of Greater Washington) רמת הרפואה בארה"ב הייתה אז נחותה מזו של אירופה וליברמן החליט עם עוד חברים לייסד פקולטה לרפואה ברמה גבוהה. כך נוסדה הפקולטה בג'ורג'טאון. פרסומו היה רב, והיה אחד מתשעת הרופאים שטיפלו בנשיא לינקולן לאחר שנורה בידי המתנקש באולם התיאטרון. למעשה הוא היה הראשון שהגיע לטפל בו: ביתו היה במרחק הקרוב ביותר לתיאטרון. הוא וחבריו הונצחו בציורו של Alonzo Chappel משנת 1867: "שעותיו האחרונות של אברהם לינקולן". כנראה שהיה הראשון שביצע ניתוחי תיקון פזילה בארה"ב. על ליברמן נוסף קראתי ולא חפצתי להתבונן בפסליו: פרדיננד ליברמן Ferdinand Liebermann (1883-1941). אמנם הוא למד במקום ידוע (האקדמיה לאמנויות במינכן) אך עם ייסוד הרייך השלישי הנאצי, התחבב על ראשי השלטון הנאצי והוא פיסל אותם, כולל את הפיהרר.


11 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page