top of page
Search
  • Writer's pictureאבי עורי

הרופאים הראשונים של בית החולים "רעות"

בספר: 'שבעים שנות 'רעות' - 1937-2007' מאת: טל בשן, בהוצאת עמותת 'רעות', נכתב בעמ' 46: "בקצה רחוב דיזינגוף, סמוך לנמל תל אביב, שכן באותה עת מעון סיעודי צנוע בן שתי קומות, שטיפל ב-25 חולים קשישים, בניהולו של ד"ר הנס ווהלין". הגב' פאולה ברט יזמה את העברתו של בית החולים הסיעודי של ד"ר ווהלין לשכונת יד אליהו, סמוך למתחם הדיור של העמותה, כדי שישרת את אוכלוסיית הקשישים של של בתי הדיור ובתי האבות של 'שרות נשים סוציאלי'. ההעברה כללה גם את כל החולים שהיו מאושפזים בו באותה עת.

בשנת 1961 נפתח רשמית בית מרפא ע"ש ליכטנשטטר לחולים כרונים ובו 44 מיטות.

התחלתי לחפש מידע על ד"ר ווהלין. מי שהכירו אישית הוא דודה של אשתי, רופא הנשים ד"ר אלכסנדר וויסלפיש. הוא ביקר בבית ליכטנשטטר עם וועדת ביקורת של משרד הבריאות. ראיינתי אותו לאחרונה (בגיל 96). הוא ידע שהאנס ווהלין היה ממוצא צ'כי.

בעזרת ידידי פרופ' ערן דולב הגעתי ליוחנן רועי רטלר, ודרכו לנכדתו של ד"ר וולין, הפסיכולוגית דורית וולין WOLLIN, ומתברר שזהו הכיתוב הנכון של שם המשפחה ולא: ווהלין. היא סיפרה לי שסבה היה יליד חבל הסודטים בצ'כוסלובקיה, למד רפואה בפראג, ועבד כרופא משפחה. הוא עלה לארץ בשנת 1936.

דר' הנס וולין (התמונה באדיבותה של דורית וולין) כאן שרת בצבא הבריטי. דורית וולין יודעת שסבא שלה עבד כרופא ב'בית ליכטנשטטר', שלימים היה חלק מהמרכז רפואי שיקומי 'רעות'. היא סיפרה לי שסבה עבד שם הרבה לפני יציאתו לגמלאות. הוא עבד גם עבור ניצולי שואה בענייני הפיצויים מגרמניה. עקב בעיה רפואית, הוא אושפז בביה"ח 'הדסה' ברח' בלפור בתל-אביב, ונפטר בבית ליכטנשטטר כחצי שנה מאוחר יותר בשנת 1976. סבתה אנני עבדה שם כאחות. אנני פלדמן והאנס וולין נישאו בצ'כיה. דורית עצמה השתלמה בבית החולים 'שלוותה' ובארה"ב. בעמ' 50 בספר, מסופר שהרופא הבא שעבד ב'בית ליכטנשטטר', היה הפסיכיאטר ד"ר זאב ירמולוביץ, Wladislaw H. Jermulowicz. תחתיו עבדו מספר רופאים פנימאים שהועסקו בחצאי משרה. המעבדה ששרתה את ביה"ח הייתה מעבדת רפפורט. בפרסומי בית החולים 'אברבנל' בבת-ים, נכתב כך: "ירמולביץ ניהל את ביה"ח אברבנל, ובצוואתו הזוג חשוך הילדים הוריש את רכושם לביה"ח בבת-ים".

דר' ירמולביץ נולד בסוסנוביץ בפולין בשנת 1904. הוא סיים לימודי רפואה בוורשה בשנת 1927 ועלה לארץ ישראל בשנת 1935. תחילה עבד בירושלים, ניהל את מחלקת בריאות הנפש בבית החולים 'ביקור חולים' כעבור שנתיים ירד לתל אביב, שרת ב'הגנה' בדרום הארץ, ובצה"ל עם הקמתו. הוא השתתף בכיבוש שיך מוניס (רמת אביב של היום), ושרת בהמשך כפסיכיאטר בצבא. משנת 1952 עבד בבית החולים בבאר יעקוב, ומשנת 1955 הוא ניהל את בית החולים אברבנל. דר' ירמולביץ נפטר בשנת 1984.

דר' זאב ירמולוביץ (התמונה באדיבות ביה"ח אברבנאל) בלקסיקון הרופאים של יעל ונסים לוי (הוצאה שלישית) נכתב ש'ירמולוביץ היה 'פנימאי וניאורופסיכיאטר', מס' רישיון 1968. בשנות ה 30 גר ברחוב דיזנגוף בתל אביב, ובשנות ה 40 ברח' בן יהודה 89. הוא ניהל כאמור את בית החולים "אברבנל". אשתו נטליה הייתה רופאת עיניים.




(באדיבות ביה"ח אברבנאל) את דר' ירמולביץ החליף דר' נחמן וילנסקי שניהל את בית החולים משנת 1974 ועד 1999. החליפה אותו סגניתו דר' יפה לרמן. דר' נסים אוחנה החליף אותה למשך 10 שנים.

111 views1 comment

Recent Posts

See All
bottom of page