top of page
Search
  • Writer's pictureאבי עורי

ד"ר יעקב אדוארד פולק: רופא יהודי לעזרת הרפואה האיראנית

היו זמנים אחרים בהם הרפואה באיראן תרמה לרפואה העולמית. מדריך לסטודנטים לרפואה פורסם ע"י אבובאקר רבי-בן אחמד בוכרי, בתוך קטלוג למסמכים רפואיים עתיקים הנמצא במוזיאון הבריטי. רופא פרסי זה עסק בבריאות הנפש, ומוריו היו תלמידי הרופא הפרסי הדגול ראזס (זכריה ראזי 865-925 לספירה). בתקופת הרנסנס הפרסי פעלו רופאים מפורסמים נוספים: עלי בן-סאל רבן טבארי (838-870 לספירה), האלי (עלי) עבאס אהוואזי (מת כנראה בשנת 994), והפילוסוף-מורה וכירורג, אבו-עלי אבן סינא (או אביסנה) שחי בין השנים: 980-1037.

אבו-עלי אבן סינא (מקור: ויקיפדיה) לא נשכח כמובן את הפלישה הערבית-מוסלמית לאיראן בשנת 644 שבעקבותיה נסו פרסים לאזורים נרחבים באזור והביאו עמם את השפה והתרבות הפרסית העתיקה (פארסי דארי), שהייתה לשפת האזור כולו, פלישה זו שינתה את פני פרס לתמיד.

עיון בספרים ובאתרים אפונימיים רפואיים מראה רק שם איראני אחד: Hooshang Taybi, רדיולוג יליד איראן שהיגר לארה"ב, התמחה ברדיולוגיה פדיאטרית, ונפטר ב- 2006 בן 86. על שמו (ועל שם עוד מספר רופאים) קיימת תסמונת בשם Rubinstein-Taybi. (רק לשם השוואה, מספר הרופאים הישראלים שעל שמם קיימות מחלות או תסמונות הוא: 13).

איראן החלה תהליך מודרניזציה מדעי ורפואי רק במחצית השנייה של המאה ה-19, וגם כאן ניתן למצוא את הנקודה היהודית. כירורג יהודי וינאי יליד בוהמיה בשם יעקב אדוארד פולק , היה מעורב בתהליך הזה, ועד היום הוא מוזכר בספרות הרפואית וההיסטורית האיראנית. פולק נולד ב-12 בנובמבר 1818, למד פילוסופיה ואח"כ רפואה וכירורגיה בפראג ובווינה. ב- 1851 הגיעה משלחת ממשלתית איראנית לווינה (למרות שלא היו קשרים דיפלומטים בין הארצות) כדי לגייס כירורגים שיילמדו באוניברסיטה הצבאית University Dar al Fonun שעמדה לקום אז בטהרן. פולק הציע את מועמדותו, והגיע באותה שנה לטהרן, לאחר מסע ארוך, כשהוא חולה ותשוש, ומיד החל במלאכה. הוא למד את השפה הפרסית ולמד על תרבות המקום. הוא התרשם מהרמה הנמוכה הקיימת, והעדר נתיחות, ועד מהרה התפרסם ככירורג, מדריך ורופא מוכשר. שמו הגיע לשאה נאסר –אל דין שמינה אותו לרופאו האישי. בתחילה הרצה פולק בצרפתית עם מתורגמן אך לאחר שלמד את השפה הרצה ופרסם בפרסית. הוא ערך מילון רפואי לטיני-ערבי-פרסי וייסד בי"ח כירורגי בן 60 מיטות. לאחר שחלה הפסיק את פעילותו הכירורגית ועבר לכתיבה ופרסום מאמרים וספרים. בשנת 1861 שב דר' פולק לווינה.

דר' יעקב אדוארד פולק (מקור: Österreichische Nationalbibliothek, Wien) בשנת 1852, אחרי מותו של Casolani (רופא מלטזי-בריטי שפיקח על הרופאים הצבאיים האיראניים 1819-52), דר' פולק מונה לתפקיד (סמלי) זה.

פולק מונה כאמור כרופאו (ומורו לצרפתית, לגאוגרפיה והיסטוריה) של השאה. הוא לא עסק בפוליטיקה המקומית. לאחר שהיה תקופה קצרה במצרים הוא המשיך בדרכו חזרה לווינה. הוא התחתן בשנת 1862 ושב לעבוד בביה"ח שבו עבד קודם לנסיעתו לטהרן ובהמשך בסנאטוריום Bad Ischl. הוא לימד פרסית באוניברסיטת ווינה ואף ייעץ למשרד החוץ. בשנת 1882 שב לזמן-מה לטהרן. הממשלה האוסטרית - האבסבורגית העניקה לפולק תואר אצולה “Ritter des Franz-Joseph Ordens”.

כיום, דר' יעקב אדוארד פולק היה נחשב כ"כירורג כללי", אך למעשה ניתח גם כאורולוג ואופתלמולוג, ביצע נתיחות, אך לא למטרות לימודיות. הוא פרסם באיראן ספרי אנטומיה, כירורגיה, רפואה (מחלות זיהומיות) והרצאותיו נחשבו כמרתקות. הוא הדריך רופאים מקומיים רבים והכליל בתכנית הלימודים גם תכנים רפואיים-מסורתיים איראניים. לאחר שפולק שב לווינה תפס את מקומו הקליני בטהרן, הרופא ההולנדי שלימר (1819-81) Johann Louis Schlimmer, והרופא הצבאי הגמלאי הצרפתי טולוזאן (1820-97) Joséph-Désiré Tholozann מונה כרופאו האישי של השאה. בתקופת עבודתו של טולוזאן, אירעו מגפות כולירה בפרס, ורעב באזורים נרחבים.

נדמה שמכל הרופאים הזרים שפעלו באיראן, רק פולק ספג את השפה והתרבות הפרסית במסעותיו בתוך איראן. ספריו האתנוגרפיים על איראן שונים כמובן מהתרשמויות "נוסעים" זמניים שעברו בפרס. גם בשבתו בווינה, הממשלה האיראנית פנתה אליו בבקשות דיפלומטיות ותרבותיות שונות. פולק היה עסוק גם בנושאים בוטניים וגאולוגיים איראניים. הוא היווה גשר תרבותי, מדעי ודיפלומטי בין איראן לאוסטריה.


  1. דר' יעקב אדוארד פולק (מקור: ויקיפדיה) הוא אפילו ייצג את איראן בקונגרסים רפואיים בין לאומיים. בפגישות אישיות ובמכתבים הביע השאה את געגועיו לדר' פולק. בכתביו הרבים מזכיר פולק מעט נושאים יהודיים. ייתכן שגם שכנע את ארגון Aiiianec Israelite Universelle להקים בי"ס בטהרן. דר' יעקב אדוארד פולק נפטר בוינה ב- 8 באוקטובר 1891.



25 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page